Asiakaskyselyn raportti: Koronan vaikutukset kirjaston palveluihin 2020-2021

Valkeakosken kaupunginkirjasto halusi kartoittaa koronan vaikutuksia kirjaston palveluihin vuonna 2020 ja keväällä 2021 asiakaskyselyn avulla. Kysely oli auki 1.2.-28.2.2021. Kyselyyn tuli 74 vastausta.

Asiakaskyselyn tiivistetyt johtopäätökset

  • Kirjaston asiakkaat pitävät kirjastoa tärkeänä palveluna, ja kirjaston sulkeminen keväällä 2020 oli kyselyn perusteella haitannut paljon tai erittäin paljon asiakkaita: näin oli kokenut yli puolet (56 %) kyselyn vastanneista asiakkaista.
  • Kirjaston asiakkaat ovat kiinnostuneita e-aineistoista ja e-aineistoja käyttävät ovat niihin tyytyväisiä.
  • Kirjaston markkinointia e-aineistoista tulee edelleen voimakkaasti lisätä, sillä aineistot eivät ole riittävän tunnettuja.
  • Kirjaston toivotuimmat viestintäkanavat ovat vastausten perusteella nettisivut ja Facebook, joten kirjaston ajankohtaista-sivustoa ja Facebook sivustoa kannattaa päivittää ja tarjota uutisia vielä tehokkaammin.
  • VIP-kirjat (laina-aika 2 viikkoa, ei voi varata eikä uusia) ovat kyselyn perusteella asiakkaiden suosiossa, toivottiin myös jatkossa uutuustarjontaa VIP-hyllystä.
  • Uusista palveluista toivottiin erityisesti suosittelupalvelun toteuttamista. Mutta jo nyt voidaan tiedottaa enemmän nykyisen PIKI-verkkokirjaston ominaisuuksien tehokkaammista hyödyntämismahdollisuuksista (kuten automaattinen uutuusvahti, joka tarjoaa vinkit asiakkaan valitseman tietyn alan uusista kirjoista).
  • Asiakaskyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan kouluarvosanalla (4-10) kirjastoin toimintaa kevään 2020 ja kevään 2021 aikana. Vastaajat antoivat kirjaston toiminnan keskiarvoksi 8,5, mikä on hyvä tulos.