Tietokone saattaa jumiutua tai sovelluksen lataaminen älykännykkään tuntuu hankalalta. Saatat tarvita apua myös kirjaston sähköisten palvelujen, kuten e-aineistojen käytössä. Valkeakosken kaupunginkirjasto tarjoaa ajanvarauksella henkilökohtaista opastusta pulmiin tietokoneiden, tablettien ja älypuhelimien sekä kirjaston tarjoamien e-aineistojen kanssa.
Digineuvonta
Digilaitteiden ja verkkopalvelujen käyttö ei aina suju ongelmitta. Digitaalisten pulmien kanssa ei kuitenkaan tarvitse olla yksin.
Ajanvaraus tehdään sähköpostitse kirjasto@valkeakoski.fi, soittamalla numeroon 040 335 7055 tai käymällä kirjastossa paikan päällä. Digineuvojat ovat yhteydessä sinuun ja sopivat erillisen opastusajan. Muistathan ottaa opastukseen mukaan tarvittavat laitteet sekä käyttäjätunnukset ja salasanat.
Huomioithan Valkeakosken kirjaston periaatteet asiakkaiden opastamisessa tietoteknisissä kysymyksissä:
- Sähköiset tunnistamisen välineet ovat aina henkilökohtaisia.
- Kirjasto auttaa palvelujen äärelle, mutta ei voi tehdä puolestasi ostoja, tilisiirtoja eikä asioida viranomaisten kanssa.
- Henkilökunta ei voi opastaa asioissa, joihin kirjaudutaan vahvalla tunnistamisella. Pankkipalveluissa henkilökunta voi opastaa ainoastaan yksinkertaisia teknisiä toimenpiteitä, kuten tilitapahtumien tulostamista.
- Kun opastuksessa käytetään omaa laitettasi, on vastuu laitteesta ja ohjelmistosta aina sinulla itselläsi. Henkilökunta ei ole vastuussa asiakkaille opastettujen asioiden käytöstä jälkeenpäin, eikä henkilökunta voi ottaa vastuuta yllättävistä vikatilanteista työasemien käytön aikana.
- Henkilökunta ei voi opastaa asioita tai toimenpiteitä, joissa mahdollisesti rikotaan lakia, tai jotka ovat kyseessä olevan palvelun käyttöehtojen vastaisia. Tällaisia ovat mm. virallisten asiakirjojen tekstien muuttaminen ja kopiosuojausten kiertäminen.
- Tutustuhan myös digituen eettiseen ohjeistoon Digi- ja väestöviraston sivuilla.
Kirjaston lisäksi digineuvontaa järjestää myös esimerkiksi SeniorSurf. SeniorSurf järjestää senioreille etäopastusta digiasioissa valtakunnallisesti. Etäopastus voi olla esimerkiksi:
- digilaitteen tai -palvelun käytön opettelua,
- yksittäisen digipulman ratkaisua tai
- rohkaisua ja neuvoja uuden digilaitteen hankintaa tai digipalvelun käyttöönottoa varten.
Etäopastus on maksutonta, ja tapahtuu puhelimitse tai videoyhteydellä tarvittavia ohjelmia käyttäen. Opastajina toimivat SeniorSurfin yhteistyökumppanien luotettavat vapaaehtoiset vertaisopastajat ympäri Suomen. Opastuspyynnön voi jättää SeniorSurfin sivuilta löytyvällä lomakkeella. Pyynnön voi jättää myös puhelimitse numeroon 044 7007101 maanantaisin ja torstaisin klo 10 – 12.